Univé

Voor Univé Noord-Nederland schrijf ik allerlei soorten content. Van teksten voor het ledenmagazine Met Elkaar en de ledenwebsites SamenIn tot e-mails naar leden en berichten voor sociale media. Ook mag ik de interne en externe communicatie verzorgen van een aantal mooie projecten. 

Duurzame Zekerheid
Een duurzaam en asbestvrij dak, zonder investering vooraf. Het klinkt misschien als te mooi om waar te zijn, maar dat is het zeker niet. Met Duurzame Zekerheid helpt Univé agrariërs namelijk met het kosteloos vervangen van hun asbestdaken. Op de nieuwe daken komen zonnepanelen. De groene stroom die hiermee opgewekt wordt kunnen andere leden weer in huis halen. Een hartstikke mooi project. Om ook boeren in Noord-Nederland te informeren over de mogelijkheden zijn we een speciale campagne gestart. Leidend is deze film (Deel I) over René Ungersma, de eerste agrariër in Noord-Nederland die meedoet aan Duurzame Zekerheid. Naast het meedenken over de film, heb ik onder meer berichten geschreven voor de Samenin-pagina’s, de tekst verzorgd voor de mail naar leden en het persbericht opgesteld.

Fruit Friends
Hoe wijs je kinderen op spelende wijze op de gevaren in en rond het huis? Nou met Fruit Friends! Fruit Friends is een leuke, educatieve mobiele game, ontwikkeld door Lion Castle Entertainment en Univé. Maar omdat we meer wilden doen dan alleen het aanbieden van de game, hebben we ook een lespakket ontwikkeld voor de bovenbouw van het primair onderwijs. Want bewustwording leer je ook door over dit soort onderwerpen te praten. Ik mocht vijf lesbrieven ontwikkelen als vervolg op één of meerdere onderdelen van de game en een hand-out en introductiebrief voor leerkrachten en teksten voor een folder schrijven. Reclamebureau Sprog maakte er een prachtig geheel van. Mooi van die opdrachten waarin alles samenkomt!

Jolien heeft de gave zich te verplaatsen in de lezer en een ingewikkelde zaak eenvoudig en helder te verwoorden. Twee competenties die mij helpen de boodschap over te brengen op het publiek waar ik mij tot wil richten. Als ik een basistekst aanlever krijg ik steevast de vraag: “Voor wie schrijf je dit eigenlijk”? En dan blijkt vaak dat de boodschap onduidelijk wordt door te veel ongerichte signalen. Door met Jolien te werken groei ik ook weer, met name door beter na te denken over mijn doelgroep. In de samenleving zouden we allemaal iets meer Jolien moeten zijn door beter te luisteren en je te verdiepen in de ander. – Rudolf Doornkamp (Univé Noord-Nederland)